Honor inżyniera
PRAWDZIWA TWARZ POLSKIEGO BUDOWNICTWA – CYKL PROGRAMÓW TVP
1. Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa inicjuje pokazanie w 2014 roku cyklu programów telewizyjnych, poświęconych sprawom budownictwa. Jest to konsekwencja podjętego jeszcze w 2010 r. przez PZITB działania zmierzającego do przywrócenia budownictwu właściwej rangi społecznej. Budownictwo w przekazie medialnym jawi się jako obszar zaniedbań, korupcji i bylejakości. W istocie, polskie budownictwo osiągnęło poziom światowy i jest w stanie podjąć każde wyzwanie techniczne i technologiczne. Początkiem kampanii było pokazanie przez organizację meczów piłkarskich budowlanych reprezentacji Polski i Ukrainy wspaniałych stadionów zbudowanych na Euro 2012. Mecze odbyły się w Gdańsku (2010, PGE Arena) i Kijowie (2011, Stadion Olimpijski). PZITB w kadencji 2012-2016 realizuje program mający na celu dalsze podniesienie rangi społecznej budownictwa. W ramach tego programu, pod auspicjami Zarządu Głównego, organizuje się rocznie 2-3 seminaria poświęcone prezentacji innowacyjnych budów, które pokazują światowy poziom możliwości polskiego budownictwa. Jednocześnie realizowany jest program Komitetu Młodej Kadry celem którego jest aktywizacja ruchu młodzieży inżynierskiej. W realizacji wspomnianych wyżej innowacyjnych budów uczestniczą przede wszystkim młodzi inżynierowie. W cyklu programów telewizyjnych, adresowanych do szerokiej publiczności, istnieje doskonała możliwość popularyzacji tych wątków. W konsekwencji podpisano z ogólnokrajowym programem TVP Regionalna stosowne umowy. Tytuł cyklu: „Honor Inżyniera„.
2. Przystąpiono do realizacji takiego cyklu programów w TVP Regionalna. Ich tematyka powinna obejmować następujące wątki: światowy poziom polskiego budownictwa, innowacyjność, udział młodzieży w realizacjach, wartości gospodarcze i społeczne obiektów. Jako tematy pierwszych audycji zrealizowano: tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, most przez Wisłę w Kwidzynie, wysokościowiec Warsaw Spire, most Rędziński we Wrocławiu, estakada na Południowej Obwodnicy Gdańska.
1. Gdańsk. Tunel pod Martwą Wisłą
Inwestor: Gdańskie Inwestycje Komunalne Generalny
Wykonawca: OHL Obrascon Huarte Lain S.A.
Parametry obiektu: długość tunelu 2 x 1076 m.
Innowacyjność: gigantyczne przedsięwzięcie techniczne – pierwszy w Polsce tunel pod rzeką wykonywany metodą drążenia, w najniższym miejscu 35 m pod dnem. Unikalna Maszyna do drążenia tunelu – TBM średnicy 12,56 m – została wykonana Niemczech przez jedyną na świecie firmę produkująca takie wielkie urządzenia. Dostarczona do Polski drogą morską. Średnica tarczy, powyżej 12 m, stawia to urządzenie w ścisłej czołówce światowej. Budowę realizują w dominujacej większości polscy inżynierowie i specjaliści wielu dziedzin zatrudnieni przez OHL. Wykonanie tunelu otwiera nieograniczony rozwój gdańskiego portu kontenerowego, czyni go „oknem” Europy Środkowej.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Generalny
Wykonawca: Konsorcjum Budimex – lider, Ferrovial Agroman
Parametry obiektu: długość mostu 808 m, szerokość 16 m.
Innowacyjność: most przez Wisłę w Kwidzynie to obiekt typu „extradosed”. Jest to pionierska realizacja na skalę europejską i światową, ponieważ obiekty o porównywalnej rozpiętości były dotychczas zrealizowane w Japonii (dwa) oraz Szwjcarii (jeden). Miały one rozpiętość przęseł od 100 do 200 m. Most w Kwidzyniu: 130 do 204 m. Do budowy konstrukcji mostu zastosowano po raz pierwszy w Polsce beton klasy B80 co wprowadza nas także do ścisłej czołówki światowej. Wykonanie mostu aktywizuje gospodarczo i społecznie region po obu brzegach Wisły.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Wykonawca: Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras (Hiszpania)
Projektant: prof. Jan Biliszczuk Parametry obiektu: długość mostu 612 m, szerokość 38,6 m
Innowacyjność: jest to obecnie największy powierzchniowo most na świecie 70.000 metrów kwadratowych. Do rekordowych parametrów w polskim mostownictwie należą rownież: wysokość pylonu – 122 m, najdłuższe przęsła żelbetowe – 256 m, największa długość podwieszenia – 512 m. Most w trakcie budowy został poddany niezwykłemu zagrożeniu podczas powodzi w 2010 r., nie ponosząc szkód. Świadczy to o wyjątkowo dobrym zaprojektowaniu i wykonaniu.
4. Gdańsk. Estakada na Południowej Obwodnicy Gdańska.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawca: Bilfinger Infrastucture
Parametry obiektu: Estakada jest najdłuższym obiektem tego typu w Polsce. Jej długość wynosi 2.780 metrów. W najwyższym miejscu wznosi się 25 metrów nad poziomem terenu. Posadowiona jest na terenach Żuław, co wymagało palowania pod fundamenty podpór w niespotykanej dotąd skali.
Innowacyjność: na wyróżnienie zasługuje skala palowania pod fundamenty oraz organizacja tych robót.
Inwestor: Urząd Miasta Katowice
Wykonawca: Warbud SA
Projektant: arch. Tomasz Konior
Wiktor Piwkowski
Sekretarz Generalny PZITB